Saturday, March 19, 2011

Dunia: Ibarat Bermain Bola


Bola. Bermain bola. Satu permainan yg mmg famous dan digemari oleh sume peringkat usia. Trend skrunk, bukan lelaki jerk yg main, perempuan pun ada gak yg main. Tidak salah asalkan batas2 sebagai muslimin dan muslimat perlu dijaga. Aku juga penggemar bola, tp bukan fanatik. Nak kata pandai main, xderlah pandai pun. Sekadar bermain suka2 jerk. Kalo nak bercakap pasal bola, aku bukan org yg selayaknya. Mungkin ta'arufku pada permainan ini masih kurang..


Mcm org main bole tu, mcm tu lah kite perlu pandang dunia ni. Footballer berlari dengan se"jihad2"nya utk dapatkan bola. Saat dapatnya bola dikaki, dia tendang dan lepaskan balik bola tu. Mcm tu juga dengan dunia ni. Kite kn bersungguh2 mencari dunia, mengejar kekayaan dan harta bende kemudian kite lepaskan balik. Kite laburkan harta2 itu dijalan Allah utk mencari keredhaanNya. Kite infaqkan utk saham kite disyurga nanti.


Jangan pula anggap dunia ni macam main rugby. Berkejaran bersungguh2 utk dapatkannya kemudian dakap bola tu dengan erat2. Kalo kite cari dunia, kejar kekayaan pastu kite peluk kekayaan tu sekuat2nya, maka raselah azab Allah yg tidak terperi di akhirat.


Justeru, janganlah kite kikir dgn harta kite dan terpengaruh dengan tipu daya syaitan. Allah berfirman, "syaitan menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir), sedangkan Allah menjanjikan kamu keampunan dan kurniaanNya kepadamu. Dan Allah Maha Luas (kurniaanNya) lagi Maha Mengetahui" (2:268)


JOM BERSEDEKAH
“Wahai orang yang beriman! Belanjakanlah pada jalan Allah sebahagian daripada hasil usaha kamu yang baik dan sebahagian daripada apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk daripadanya lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat, padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang buruk itu kalau diberikan kepada kamu, kecuali dengan memejamkan mata padanya. Dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa terpuji.” 
(2:267)

No comments: