Wednesday, March 23, 2011

Antara Risalah & Ijazah

DI MANA PILIHAN KITE?

Sebagai intro, aku ingin memulakan dgn sedikit kisah hidupku. Teringat lagi saat di Lagkawi, waktu aku berada di form 5. Selepas keputusan trial SPM diumumkan, sudah ada dalam kalangan pelajar2 sibuk utk apply Skim Pelajar Cemerlang (SPC) Mara, seterusnya  menyiapkan diri utk menghadapi temu duga utk Skim "track-pantas" tersebut. Menjadi fenomena hangat saat itu, dimana pelajar2 kecoh membincangkan kemana arah tujuan mereka selepas itu: "nak masuk U ape?", "dalam bidang ape?", "tajaan ape?" dan sebagainya. Aku juga tidak terlepas menerima tempias fenomena ini, bahkan aku adalah salah seorang pelajar yg telah berjaya melepasi temu duga SPC tersebut. Alhamdulillah, akhirnya aku dihantar ke Rusia dalam bidang perubatan.

Namun, dalam konteks berjihad mencari ilmu, bukannya pertanyaan "nak masuk U ape?", "dalam bidang ape?", "tajaan ape?" yg ingin aku ketengahkan.. Perkara yg aku ingin ditekan, saat berjihad mencari ilmu Allah itu, "adakah islam itu kite pegang erat2?" atau "adakah kite sekadar berpengetahuan tentang islam sahaja?". Sia-sialah penat lelah kite, seandainya ilmu yg kite pelajari itu tidak dapat membawa kite mengenal tuhan. Benarlah kata pepatah, "ilmu tanpa amal ibarat pohon yg tidak berbuah". Sia2.

Seandainya antum diketengahkan dengan persoalan utk memilih, "antara risalah dan ijazah?",  apa yg antum akan pilih? Mungkin antara antum akan menghadapi konflik utk menjawab. Saat "s2dy vs dakwah", dimanakah pendirian kite? Utk menjawab berdasarkan fakta reality hidup seharian kite, mungkin hati kite akhirnya nanti dilanda serba salah, hilangnya keyakinan dengan kata2 sendiri. Justeru, hadaf dan ghayah kite perlu jelas dan disitu lah pentingnya tarbiyah dalam membuang segala keraguan dalam mencipta langkah. "Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung pada NIATnya" (HR Bukhari dan Muslim)

Membawa Risalah

"(Aku hanya) menyampaikan (peringatan) dari Allah dan risalah-Nya"
(72:23)

Apakah risalah yg dimaksudkan disini? Risalah yg datannya dari Allah hanyalah "ISLAM". Justeru, risalah islamlah yg dibawa oleh nabi2 melalui dakwah yg dilaksanakan berdasarkan rujukan qalam Allah (umat nabi Muhammad: Al-quran dan Hadith). Bukannya risalah komunism yg diperjuangkan oleh Lenin, bukan pula risalah kesukuan bangsa yg diperjuangkan oleh Mahatma Ghandi. Tugas membawa risalah yg telah dibawa oleh nabi2 dan rosul2, telah diteruskan oleh golongan2 seterusnya dan akhirnya sampai pada giliran kite pula utk meneruskan perjuangan tersebut. Skrunk pilihan kite, utk merelakan diri kite menjadikan sejarah atau kite yang akan mencipta sejarah seperti org2 terdahulu. Semua pilihan ditangan kite.

"Jika kamu tidak berangkat (untuk berperang), niscaya Allah akan menghukum kamu dengan azab yg pedih dan menggantikan kamu dengan kaum yg lain, dan kamu tidak merugikanNya sedikit pun" (9:39)

Seandainya tugas itu tidak langsung kite endahkan, Allah telah menjanjikan azab dan kite akn diganti dengan kamun yg lain, seperti mana kemusnahan yg berlaku pada kaum2 terdahulu seperti kerajaan firaun yg telah dilenyapkan oleh Allah. 

Dulu islam telah tersebar ke seluruh pelusuk dunia. Kite telah kuasai 2/3 dari dunia ini. Kite telah mencapai tahap UA satu ketika dahulu. Tidak ada yg mustahil, asalkan tugas dakwah itu kite laksanakan dengan teguh dan bersungguh2. Tugas dakwah ini bukan satu pilihan, tp ia adalah satu kewajipan. Semoga Allah teguhkan kite dijalan ini.

~justeru dakwah adalah no 1, ttp s2dy bukan no 2. Jadikahlah s2dy itu sebagai wasilah dalam menyampaikan risalah. Bawalah pulang nanti segulung ijazah beserta risalah yg tersemat kukuh dihati~

**asif jidan tulisan agak serabut. ketika ini ana sedang ditarbiyah utk belajar erti syukur atas nikmat sihat

3 comments:

najihah abd raof said...

subhanAllah,,, entri yg bmakna to me,,,,

Syed Ahmad Fathi said...

study juga adalah dakwah insyaALLAH.

Sambal Belacan Sedap said...

ukhti najihah: iA, semoga bermanfaat kpd yg membaca.. hikmah dan hidayah Allah ada dimana2.. =)
akhie fathi: iA, semoga s2dy itu dijadikan wasilah itk berdakwah

**asif jidan, tulisan agak serabut. tengah diuji nikmat sihat. Doakan kesejahteraan ana..