Sunday, December 28, 2014

Sedikit Sugguh Kita Bersyukur!

Assalamualaikum buat ikhwah wa akhowat pembaca. =)

Alhamdulillah Allah masih lagi memberi kekuatan pada hari ini untuk terus menulis. Allah masih bagi peluang menghirup udara segar, meneruskan ibadah harian. Beerti, hari ini Allah masih lagi memberi peluang utk terus bertaubat. 

Subhanallah, Alhamduillah, Allahu akbar!
diepanjang hidup kite, Allah telah aturkan segala rezeki kite sehigga hari ini kite mampu lagi makan makanan yg pelbagai. 

Cube kite bayangkan andai kata kite makan ayam goreng bahagian paha.. (ermm sedapnya). Sedarkah kite ada berape byk ayam diatas muka bumi ini? tak terkira kn? dalam byk2 ayam tu, Allah telah pilih seekor ayam utk kite sebagai rezeki kpd kite. Dan dalam seerkor ayam tu pun, Allah hny pilihkan bahagian paha sahaja untuk kite makan. (sedangkan kepaknye pula dimakan oleh sahabat kite yg duduk disebelah kite).. Inilah perjalanan rezeki yg telah Allah aturkan kepada kite yg telah dicatatkan sejak azali. Subhanallah, itu baru kite seorang sahaja. ada berape org yg hidup pula di atas muka bumi ni. Sungguh, terlalu terperinci kerja Allah swt.

Mari kite tgk kisah nabi Sulaiman ;-

Latar belakang sedikit:
Nabi sulaiman dianugerahkan Allah dengan satu nikmat yg besar, iaitu kekuasaan dalam kerajaan. Menjadi raja kepada satu pemerintahan yg besar meliputi manusia, jin dan haiwan. Sungguh luar biase! surah yg menceritakan kekuasaan nabi sulaiman secara khusus antaranya ialah surah an-naml surah yg ke-27 dalam quran.

Antara kisah2 yg menarik berkenaan nabi sulaiman:
Kisah sulaiman dan ratu balqis antara kisah yg byk memberikan pengajaran kepada kite. Begitu juga kisah nabi sulaiman dgn burung hud-hud yg mengajarkan kite adap2 dalam bersyura. Dan kisah yg ingin sy tekankan hari ini adalah kite nabi sulaiman dgn semut.

Nabi sulaiman seorang yg bersyukur:
Kalo hari ini, sekali pun org yg baru perpankat tinggi bile berjalan kt atas padang rumput dh xsedar yg dia tgh pijak rumput. apatah lagi golongan2 pemerintah sehingga sanggup bermain tektik kotor dalam mempertahankan tampuk pemerintahannya. 

Namun begitu, tidak buat nabi sulaiman. lagi besar kerajaan nabi sulaiman, lagi tawaduk dan zuhud baginda. kite cube hayati beberape rangkap ayat dalam al quran.





Subhanallah, ini lah antara yg perlu kire contohi dari nabi slaiman. tidak pernah lupa diri walaupun kekayaan dunia melimpah2 kepadanya.

Ibrah dari cerita




sentiasaah kita berdoa kpd Allah, agar Allah sentiasa kurniakan ilham2 kpd kite untuk sentiasa mensyukuri nikmatnya hatta sekecil mana pun perkara tersebut. Lihat sahaja nabi sulaiman yg sudah ada pemerintahan yg besar, namun mampu mengambil hikmah dari semut yg kecil.

Hidayah Allah sentiasa berada disekeliling kite. Hny kite yg perlu membuka mata mengambil hikmah atas setiap ape yg berlaku. kite lihat kaum bani isael yg telah dipertontonkn oleh Allah kebesaran2 serta keajaiban demi keajaiban didepan mata. Namun kerana keegoaan dan kegelapan hati menyebabkan mekera menolak hidayah dan hikmah dari Allah, sehingga mereka jadi golongan yg makin jauh dari Allah swt.

wallahualam =)

No comments: