Friday, February 22, 2013

Jalan Ini

Pada Jalan Ini,
Aku mengenal betapa perlunya perjuangan,
ya! Hidup adalah satu perjuangan,
Dgn berjuanglah, kita bisa mengenal erti kehidupan.

Jalan tapisan,
Bisa sahaja aku rebah, meredah onak & liku,
Bertahan melawan, betapa hebatnya kuasa nafsu,
Juga kesamaran syaitan yg tenggelam-timbul,
Ternyata aku rebah akhirnya,
Tp dek kerana ini jalan tarbiyah,
Aku bangkit kembali.

Jalan robbani,
menyelami kehidupan bersemaikan makrifatullah,
krn Allah matlamatku,
Akan aku berusaha menjadi yg terbaik dimataNya,
Aku belajar menepis kelelahan dunia,
Demi mencari kerehatan di Syurga,
Oh! indahnya nikmat letih itu,
Demi jalan menujuNya.

Jalan tarbiyah,
byk yg aku mulai belajar,
betapa perlu melepaskan kepentingan peribadi,
demi utk kepentingan ummah.

Ya, betapa byknya lagi perkara yg perlu aku belajar,
utk menjadi seorang muslim yg sejati.

No comments: