Thursday, March 22, 2012

Belum titik noktah lagi

Alhamdulillah, byk sudah aku "guna" kan brg2 kepunyaan Allah ini. Nilah hakikatnya, manusia sekadar "pengguna". tp masih tidak sedar2 diri lagi. Post kali ni, juz nak share kebimbangan dalam hati or barangkali kekusutan dalam hati ni..

Satu hari, datang seorang mad'u kpd aku.

Z: "bang nak jadual solat bulan ni"
aku: "alamak, lupe ambek lah.. xper2 nanti dtglah solat jemaah.. sy bagi kt sane"
Z: "tp sy x g solat jemaah!"

aku dgn terkedu, menelan air liur sambil melontar senyuman..

Mungkin dia xtahu, aku amat kasih n sayang kt dia selaku saudara seislam. aku ingin sekali agar dia juga merase manisnya nikmat solat jemaat itu. Cara solat yg amat2 digalakkan oleh Rosullullah. Sehingga hampir baginda ingin membakar rumah2 org yg tidak pergi utk menunaikan solat jemaah.

Telah aku usahakan memberi tahu kpd si dia atas dasar kasih kpdnya. Barangkali dia masih tidak terbuka hatinya. Barangkali dia masih tidak mampu utk menghargai usaha2 yg telah "kita" lakukan. Benar hidayah itu milik Allah dan kita hanya mampu berusaha.

Tp sampai bile hidayah Allah itu akan sampai kalau kite sendiri tidak berusaha utk membuka pintu hati kite ini. Telah sempurnakah nilai solat kita seharian? Tahukah kamu yg solat adalah amalan pertama yg akan dihisab nanti dihadapan Allah?

Adakah kite telah berusaha utk menyempurnakannya? Kalo surau?masjid didepan rumah pun kite tidak mampu utk singgah, inikan syurga Allah! lagi jauhlah nak sampai..

moga Allah ikhlaskan hati ini..

No comments: