Saturday, October 29, 2011

Ibrah Fathu Mekah

Fathu Mekah, Symbolik Kemenangan


Byk ibrah yg boleh diambil dari kisah Fathu Mekah ini. Namun pada hari ini sy hanya tertarik utk menerangkan satu ibrah yg cukup besar impaknya yg perlu diambil iktibar buat ikhwah dan akhowat sekalian..

Tahukah anda semua apakah yg dilakukan oleh umat islam sebaik sahaja menjejak kaki di tanah suci? Antara perkara yg terawal yg dilakukan ialah menghapuskan segala berhala yg berada disekeliling kaabah. Tiada satu pun berhala yg ditinggalkan hatta berhala yg terhebat dan terbesar ketika itu iaitu Lata dan Uzza.. Apakah simbolek berhala kepada org islam? Yes, taghut- segala perkara yg selain dari Allah..

Dari peristiwa ini, kejayaan mutlaq umat islam hanya akan dicapai seandainya setiap dari hati2 umat islam diatas muka bumi ini telah bebas dari segala bentuk penyembahan kpd makhluk kpd bentuk ilah utk Allah ta'ala. no wonder hari ini umat islam masih lagi lemah. Masih lagi ditindas kerana internally, kite masih lemah dari sudut aqidah. Dimana hanya aqidah yg utuh kpd Allah sahajalah yg mampu penguatkan saf kekuatan umat islam. Saidina Umar pernah berkata, "Sesungguhnya kita adalah kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Islam, maka janganlah kita mencari kemuliaan dengan selainnya." If kite mencari kemuliaan selain dari islam, iA Allah akan menghinakan kita, ditempat yg sehina2nya..

Beliau juga pernah berkata, "Kite dimenangkan oleh Allah krn kemaksiatan yg dilakukan oleh pihak musuh, seandainya kite juga melakukan maksiat maka Allah akan membiarkan kite dgn kekuatan kite sendiri".. Astagfirullah, kekuatan uma islam itu akan lahir dari kekuatan hubungan dgn Allah.. Sudahkah kite mempunyi hubungan yg kuat dgn Allah? Marilah kite same2 utk memuhasabah diri.

Maka relatekanlah dgn keadaan sekarang. Janganlah mengeluh andai kata kite dihimpit dan ditindas di muka bumi ini oleh kekejaman kafirun sedangkan kite sendiri masih lemah dari sudut dalaman. Jgn sesekali menyalahkan Allah krn meletakkan umat islam dalam keadaan hina sedangkan kite sentiase mendustaiNya.. Masakan bantuan itu akan sampai sedangkan kite sentiase mengkhinati Dzat yg diminta bantuan itu..

Wallahualam..

No comments: