Sunday, May 15, 2011

Islamic couple?

Untuk post kali ini, sy tidak beniat utk bercakap panjang. Cume ingin meluahkan sedikit perasaan dan kedukacitaan kepada sebahagian daripada kite yg mengembar-gemburkan istilah asing " islamic couple". Dalam islam, tidak ada langsung istilah 'couple' apatah lagi istilah yg berbunyi 'islamic couple'. Allah berfirman dalam al-quran, "janganlah kamu mendekati zina" (17:32). Allah tidak berkata, "janganlah kamu berzina", sebaliknya menggunakan perkataan cegahan "mendekati zina". Ini bermaksud, perkara2 yg menyebabkan diri kite kearah zina adalah haram, termasukkan ber'couple' ini.


Namun, kini org2 yg lahir dimuka bumi ini semakin cerdik pandai dan kreatif dengan mewujudkan istilah 'islamic couple' utk sekadar mengaburi mata dgn mengindahkan istilah 'couple' dgn hiasan islami. Tidak mampu diterima dek akal, kerana ada yg beralasan utk memudahkan perbincangn mengenai isu ummah, isu dakwah. Islam itu mudah. Apabila islam melarang sesuatu perkara, islam juga memberi alternatif terhadap perkara yg dilarang itu. Islam melarang couple, tp islam menggalakkan bernikah. Kalo betul, membincangkan perkara2 ummah, lebih elok berbincang dgn status "suami-isteri", iA terhindar fitnah!




Sy ingin analogikan dengan seekor babi. Babi ini dibela dan diternak mengikut cara islam. Justeru, disembelih juga dengan name islam: menyebut name Allah, terputus urat leher dan dihadapkan di kiblat. Persoalan, babi ini bolehkan dimakan dengan alasan sudah mengikut cara yg islam sarankan dalam hal sembelihan? Sudah tentu tidak, kerana dari dasar syariatnya daging babi adalah haram. Begitu juga dengan couple! Andai dihiaskan dgn islami sekali pun, ttp secara dasarnya sememangnya HARAM. Simple kan! So, kite kn jaga hati yerk. Jgn sesekali dgr bisikan iblis..


Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri- isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah- rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehinggga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya) kerana Allah tidak akan memberi pertunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).

4 comments:

Syed Ahmad Fathi said...

Sebab takde Islamic pig untuk dimakan maka Islamic couple juga tiada.

ViSiTmE@FaTiN CoRnEr said...

blogwalking..jumpa blog nie..

menarik..terus follow sini..

Unknown said...

fathi: =)
visitme@fatin coner: jzkk

Anonymous said...

Hola
Curioso topic
http://rsfiles.servehttp.com/
ernieR