Monday, June 6, 2011

exam.. oh! exam...

Bismillah, Alhamdulillah, Allahu akbar!

Syukurku kehadrat ilahi dengan segala limpah dan kurniaanNya, aku masih lagi hidup.. Masih lagi hidup dengan limpahan rezeki, nikmat iman dan islam.. Selawat keatas nabi, kerana dng aura bagindalah, islam bertakhta di atas bumi hingga kehari ini..Syukur, syukur dan syukur kehadratMu..

Dah lama rupanya aku biarkan blog ni bersawang.. sejak2 bulan exam berlangsung.. Alhamdulillah, akhir2 ni aku dah mampu menarik nafas separuh lega kerana aku dah melepasi hampir separuh dari exam tersebut.. tinggal lagi 2 paper (pathology physiology dan internal medicine).. Harap2 segalanya dipermudahkan..

Post kali ni, sekadar ingin berkongsi pengalaman pasal exam yg telah berlalu.. Tidak terucap dengan kata utk menerangkan segala-galanya.. As for my impression, generally aku agak kecewa dgn exam yg telah aku lalui.. Kepala serabut, yg paling susah bagiku adalah planing date utk jawab exam tu.. Btw, sem ni merupakan sem yg paling "seram" bagi pelajar2 medik di Nizhny, sbb kami kn menduduki 5 paper (paper terbanyak).. ni date exam yg aku dh duduki..


Surgery: 27/5/2011 (jumaat)
Pharmacho: 31/5/2011 (selasa)
Path anat: 4/6/2011 (sabtu)


Aku sedar, secxam kali ini bukan sahaja menguji ilmu didada, tp juga menguji management time utk setiap exam. Aku rase aku terlalu kelam kabut utk settlekan exam dalam waktu yg cepat. Btw, exam2 diatas di ambil bukan in the date. tp, aku yg gatal nk awal kan sume exam kt atas atas alasan kepala dh serabut.


Tp, alhamdulillah Allah permudahkan kesemuanya sekali pun preparation setiap paper tu cume 2-3 hari.. Pasal markah, ya mmg secara jujurnya aku x dpt markah yg aku inginkan (malah exam kali ini dh memcacatkan rekod aku yg dulu2). Tp disebalik itu, sebenarya Allah dh permudahkan urusan examku.. Rase2nya xder lagi senior2 n rakan2  batch yg dh menyelesaikan 3 exam dalam seminggu plus2.. (asif, bukan nak riak cume nak berkongsi perasaan dalam hati)


Kesimlupannya, exam kali ini mengajarkan aku utk lebih tabah n redho dengan apa yg berlaku.. Takdir yg Allah tetapkan utk aku ini sebenarnya adalah yg terbaik utk aku saat perkara itu berlaku. Ya, Allah itu maha pengasih dan penyayang. Tidak akan sesekali Allah menganinyaya hambaNya kecuali hambaNya lah yg menganinyaya diri sendiri


Hikmah dari peristiwa
1) tabahkan hati dan lebih kuat utk mencapai yg terbaik
2)sabar dan redho atas apa yg berlaku
3)Tawakal dan ikhlaskan niat pada Allah

2 comments:

Syed Ahmad Fathi said...

Sama la kita ada 2 paper lagi.Eh ke anta dah abis?

Apa-apa pun moga ALLAH mudahkan bro.

Unknown said...

lum abes lagi.. in cooming huhu.. jzkk.. moga dipermudahkan juga akhi..