Saturday, November 16, 2013

Mencari Kekuatan

Bismillahirrohmanirrohim,

Sesungguhnya setiap kekuatan itu datangnya dari Allah, dan Dia jugalah yg berhak memilih dalam kalangan hamba2Nya utk penerus kpd perjuangan agamaNya.!

Dari awal penglibatan aku dalam dunia DnT sehingga kini, terasa makin kering, makin suram.. Ternyata  sekarang bukan lagi zaman utk menerima sahaja, ttp perlu untuk mencari sendiri.. Berdikari! Natijahnya, berada dijalan ini perlu kuat semangat.. Mehnah dan hasutan syaitan bertali arus.. Tidak hairanlah, baru setahun jagung, aku sudah boleh melihat ikhwah yg masih tsabat, ikhwah yg makin slow down, dan ada juga ikhwah yg sudah menarik diri..

Aku seorang daie, seorang murobbi muda.. Masih byk yg perlu aku belajar...
Lumrah seorang murobbi, mahukan anak2 mutarobbinya terus semangat.. Mengimpikan anak2 mutarobbinya bergerak seperti yg diidamkan.. Ternyata realitinya tidak!

Akhir2 ini aku mula sedar, yg setiap mutarobbi kite adalah manusia biase. Apa yg kita inginkan mereka jadi, adalah apa yg mereka tidak inginkan.. Ape yg kite suka mereka perlu buat, adalah perkara yg mereka benci utk laksanakan.

Simply to say, utk memanfaatkan potensi/kemahuan mereka mengikut acuan kita adalah tidak mudah! Maka kuncinya adalah "sabar'.. Ya, sabar!

Aku mula belajar utk menahan marah.. Mengunci kata2 disaat mereka buat khilaf.. krn hakikatnya, mereka juga masih belajar.. Dan belum tiba masanya utk bekeras dgn mereka..

Justeru setiap murobbi hendaklah belajar utk bersabar menghadapi kerenah anak2 mutarobbi.. Berhadapan dgn kelemahan2 mereka.. menerima kelemahan2 mereka..

Mudah2an Allah memberikan aku kekuatan utk meneruskan kehidupan pada medan ini..

Moga Allah bagi kekuatan untuk aku terus menulis

~Murobbi muda

No comments: