Wednesday, December 19, 2012

keyakinan itu~

Seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin lainnya. Apabila melihat aib padanya dia segera memperbaikinya. (HR. Bukhari)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
1st scene: Satu hari, ada sorang adik junior datang.. Ketika berbual, tersembur satu kalimah yang sesekali membuat aku tergamam.. "Bang, sy xsuka lipat carpet lepas solat jemaah. ramai lagi yang boleh buat"- barang kali ini juga yg dirase oleh jemaah2 yg lain.. 

2nd scene: aku seperti biase memanggil org lain utk solat jemaah sekali.. bile sampai seruan ku kpd seorang  adik ni, dia menjawab, "abg g lah dulu, sy x suka lah tunggu org lambat dtg"- barang kali, inilah penyebab ada yang menjadi makmum masbuk or ada yang tidak dtg langsung.

**saat aku mendengar, sesekali tergamam seketika. Sesekali terpacul juga ayat2 ini dalang kalangan mad'u yang qowiyy.. Aku merefleksi diri! Masih kurang lagikah aku mereka ditarbiyah? Masih gagalkah aku menjadi contoh kpd mereka? Adakah mereka men"cermin"kan diri ku sebenarnya.. Astagfirullah! huhu..

Moga Allah mengampunkan dosa2 aku dan dosa2 mereka.. Barangkali masih belum sempurna tarbiyah hati mereka, sehingga masih belum sedia untuk berkorban diri..


Masih terngiang2, kisah hijrah nabi dan para sabahat.. Satu kisah yang amat bermakna, yang menjadi peristiwa penting yang mengangkat ketamadunan islam dalam rentetan sejarahnya. 

Golongan ansar menyambut kaum muhajirin dgn senyum lebar dan tangan terbuka. =) tidak pernah disimpan perasaan iri hati/ sakit hati sesama mereka, sehingga ada yang sanggup menawarkan isterinya sendiri kpd saudara muhajirin mereka. Apatah lagi memberikan keperluan2 asas yang lain.. Cukup sempurna layanan mereka!

Inilah dia ukhuwah! bila setinggi2 ukhuwah (itsar) diamalkan, merendah2 ukhuwah (berlapang dada) dipadukan. Tiada rase melepas tangan dan tidak bertanggungjawab.. Alangkah bagusnya kalo sume saling tolong menolong, tanpa menuding jari sesama sendiri. Yang paling menghampakan, jika ada yang melarikan diri dgn hany berkata, "xper, ada org lain yang buat!"- gurp! Astagfirullah..

** xmampu nk berkata ape2 lagi **

tidak akan ada ukhuwah,

jika masing2 mementingkan diri sendiri, jika dendam lama masih membara,jika ego masih menguasai diri dan tidak ada sape mengambil peduli..

sudah tibe masanya utk bekorban kepentingan diri,
utk kepentingan bersama~

walau sekecil mane pun usahanya.. ♥








moga bunga2 ukhuwah bisa terus mekar~

No comments: